آسکی پرستاری

روش آموزش برگشتی یا teach-back method

روش آموزش برگشتی

teach-back method چیست؟

روش آموزش برگشتی یک راه برای اطمینان از درک بیماران از اطلاعات بهداشتی است(مواردی که نیاز به آموزش دارند شناسایی میشود). این روش یک روش تعاملی برای آموزش است که طی آن، آموزش گیرنده باید به حدی از تسلط و توانایی دست یابد که مهارت هنر آموزش دادن موارد یادگرفته را داشته باشد. در این روش، پرسنل بهداشتی از بیماران می‌خواهند که با کلمات خودشان بگویند که چه چیزهایی را باید درباره سلامت خود بدانند یا انجام دهند.

هدف از روش آموزش برگشتی

فراهم نمودن آموزشی است که مطابق با سطح سواد آموزش گیرنده باشد. آموزش گیرنده میتواند بیمار ، شخص ، عضوی از خانواده و یا یک شخص حمایت کننده دیگر باشد.
این روش باعث می‌شود که پرسنل بهداشتی بتوانند درک بیماران را بررسی کنند و در صورت نیاز اطلاعات را تصحیح یا تکرار کنند

مزایای روش آموزش برگشتی

  1. عملیاتی بودن آن در افراد با سطح سواد پایین ، که با درگیر کردن بیماران در فرایند یادکیری از مراقبت بیمار محور حمایت میکند

2. معمولا ارائه اطلاعات اضافی و غیرضروری در محیط های بالینی به مددجویان متداول است در حالیکه آموزش باید براساس نیاز بیمار و با تکیه بر نکات کلیدی باشد که روش آموزش-بازخورد این امر را محقق میسازد.

3. این روش باعث می‌شود که بیماران اطلاعات بهداشتی را بهتر بفهمند و بتوانند از آن‌ها در مواقع لازم استفاده کنند. برای مثال، اگر یک بیمار بداند که چرا باید داروهای خود را به موقع بخورد، احتمالاً پیروی بیشتری از دستور پزشک خود خواهد داشت. همچنین، این روش می‌تواند اعتماد بیماران به پرسنل بهداشتی را افزایش دهد و رابطه‌ی مثبت‌تری بین آن‌ها ایجاد کند.

اهمیت بازخورد در فرایند آموزش و یادگیری

بازخورد یک عنصر اساسی در فرایند آموزش و یادگیری است که به فرد یادگیرنده کمک می‌کند تا بتواند عملکرد خود را ارزیابی کند و اشتباهات خود را تصحیح کند. ارائه بازخورد مناسب و موثر، به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را بهبود بخشند و به صورت مداوم در فرایند یادگیری پیشرفت کنند.

ملاحظات در استفاده از روش teach-back یا آموزش برگشتی

1.در روش آموزش-بازخورد، آموزش دهنده باید اطلاعات را به بخش های کوچک تقسیم کند و اطلاعات مربوط به سلامت بیمار را به زبان ساده و روشن توضیح دهد و از بیمار بخواهد که با کلمات خودشان اطلاعات را تکرار کنند. این کار باعث می‌شود که پرستار بتواند درک بیمار را بررسی کند و در صورت نیاز اطلاعات را تصحیح یا تکرار کند.

2.آموزش دهنده باید با حوصله و صبر به بیمار گوش دهد و از او تشویق و تقدیر کند. باید از سوالات بله/خیر خودداری کند و به جای آن از سوالات باز استفاده کند. 
“برای مثال: میخوام مطمئن شم که همه چیز رو به وضوح توضیح دادم. پس بیا آنچه رو که صحبت کردیم با هم مرور کنیم. آیا میتونی 3 کاری رو که برای کنترل فشار خون میشه انجام داد توضیح بدی؟”

3.این روش آزمایش دانش بیمار نیست. این آزمایشی است که نشان میدخد چقدر خوب مفهوم را درک کرده و آموزش دهنده خوب توضیح داده است.

4. آموزش دهنده از روش “به من نشان بده” استفاده کند. تحقیقات نشان میدهد که حتی بیماران گاهی اطلاعات را به درستی بیان میکنند. در هنگام انجام دادن اشتباه میکنند به همین دلیل حتما از این روش استفاده شود.

5.از جزوات متنی همراه با آموزش میتوان استفاده کرد. اطلاعات کلیدی در جزوه به بیماران کمک میکند دستورالعمل ها را در خانه به خاطر بسپارند.

جمع بندی

در کل، روش Teach-Back یا بازخورد یک ابزار قدرتمند در فرایند آموزش و یادگیری است که با ایجاد ارتباط موثر بین معلم یا مربی و فرد یادگیرنده، به بهبود درک و دریافت مطالب و همچنین افزایش کیفیت آموزش و یادگیری کمک می‌کند. این روش با تأکید بر ارائه بازخورد مناسب، می‌تواند به فرآیند یادگیری فرد یادگیرنده ارزش افزوده بیشتری بدهد و در بهبود عملکرد و توانمندی‌های آموزشی آن تأثیرگذار باشد.

یک نظر در “روش آموزش برگشتی یا teach-back method

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *