دسته‌بندی نشده

آشنایی با طرح پرستاری و چالش های آن

آشنایی با طرح پرستاری

دانشجوی پرستاری هستی؟ تازه آسکی دادی و داری کارای فارغ التحصیلیت رو انجام میدی؟ فارغ التحصیل شدی توی نوبتی برای طرح؟ پسری باید بری سربازی ؟
توی هرکدوم از این دسته افراد که باشی یه نگرانی مهم داری!! نگرانیی به اسم طرح که نیازه آشنایی با طرح پرستاری داشته باشی.

آشنایی با طرح پرستاری:

طرح؛ یه غول بزرگ و ترسناک که همه پرستارایی که این مرحله رو گذروندن ازش بد میگن و اکثرا میگن که کلی سختی کشیدن تا بتونن این چند سال رو پشت سر بزارن از همه نظر، تازه کار بودن و تفاوت بزرگ بین کارآموزی های دانشجویی و کار کردن به عنوان پرستار، زیر آب زنی های پرستارای با سابقه تر، فشار کار بیمارا، مدیریت کردن تایم کار وزندگی همشون یه چالش بزرگ برای پرستارای تازه کار ان. در این وبینار آشنایی با طرح پرستاری پیدا میکنید.

طرح پرستاری درواقع 2 سال کار اجباری توی بیمارستان های علوم پزشکیه که همه کسایی که توی رشته پرستاری درس خوندن باید اون رو بگذرونن و هیچ فرقی نداره دانشجوی دانشگاه آزاد باشین یا دولتی، پردیس باشین یا مازاد باید این طرح رو بگذرونین.

تنها تفاوتی که بین بچه های دانشگاه دولتی و آزاد وجود داره اینه که بچه های آزاد بعد از گذروندن 2 سال طرح میتونن مدرکشون رو بگیرن اما بچه های دولتی چیزی دارن به عنوان تعهد؛ که براساس منطقه ای که هستن تعداد سال هاش متفاوته و علاوه بر 2 سال طرح این سال های تعهد رو هم توی بیمارستان کار کنن تا بتونن مدرکشون رو از دانشگاه بگیرن.

تعهد درواقع بخاطر تحصیل رایگانی هست که دانشجو های دولتی ازش برخوردار بودن و دولت میگه بخاطر اینکه من هزینه های تحصیل تو رو دادم تو باید چند سال برای من کار کنی اما خب برای افرادی که میخوان سریعتر مدرکشون رو آزاد کنن مثلا برای مهاجرت میتونن به ازای هر ترم تحصیلی مبلغی پول به دانشگاه بدن تا به عبارتی تعهدشون رو بخرن.

و یه موضوعی ام وجود داره به اسم معافیت از طرح که اکثر افراد راجبش اطلاعی ندارن. معافیت از طرح حالتیه که شما دیگه طرح نمیرین و از دستش خلاص میشین اما خب دیگه نمیتونین توی بیمارستان های علوم پزشکی به عنوان نیروی طرحی کار کنین و خب بعد اینکه معافیت گرفتین هم قابلیت لغو کردن نداره. این معافیت شامل همه افراد نمیشه؛ کسایی که فرزند شهید، جانباز یا آزاده باشن یا مادری باشن که حضانت فرزندش رو به عهده گرفته، تک فرزند باشن  یا شرایط دیگه ای که کامل توی سایت ثبت نام طرح راجبش گفته شده میتونن معافیت بگیرن. حسن معافیت گرفتن اینه که شما دیگه طرح اجباری رو نمیری اما رفتن به طرح یه حسن بزرگ داره اینکه شما سابقه کار بدست میارین، تجربه و مهارت بدست میارین و این سابقه کار و مهارت برای کار کردن داخل ایران و خارج ایران یه امتیاز خیلی خوبیه.

حتی اگه شما بخواید توی حوزه زخم هم فعالیت کنین کار کردن توی بیمارستان بهتون کمک میکنه تا بتونین بیمارهای بیشتری رو پیدا کنین و این برای اوایل کارتون عالیه

همه ما تجربه کار کردن توی بخش های مختلف طی دوران دانشجوییمون داشتیم و براساس علایقمون دوست داریم توی یسری بخش های بخصوص کار کنیم یا مثلا میخوایم مهاجرت کنیم و برامون مهمه تا توی رزوممون کار توی بخش های ویژه داشته باشیم. یا توی فیلد زخم کار میکنیم و میخوایم بیمار های بیشتری رو پیدا کنیم تا بتونیم روی زخمشون کار کنیم و…. اما چالش اصلیمون اینه که برای طرح رفتن باید توی سایت مخصوصش ثبت نام کنیم و حالا هر بیمارستانی براساس نیازی که داره ما رو انتخاب کنه و ما نمیتونیم بخش مورد نظرمون رو انتخاب کنیم و بخاطر همین خیلی از پرستارا هستن، بخش هایی میفتن که اصلا بهش علاقه ندارن و همین باعث فرسودگیشون طی کار میشه یا حتی ممکنه بخشی بیفتن که اصلا باهاش آشنایی ندارن و این موضوع اوایل کار خیلی بهشون فشار میاره.

اما خیلی خوب میشه اگه بتونیم توی بخشی طرحمون رو بگذرونیم که هم بهش علاقه داریم و هم مطالعه و تجربه و تخصص در اون حوزه رو داریم که خب این موضوع خیلی میتونه روی آینده شغلی و روحیه ما اثر داشته باشه اما خب این رو هم در نظر داشته باشین که کار کردن توی بخش های مختلف تجربه های خوب و متنوعی رو برامون ایجاد میکنه که باعث افزایش سواد و مهارت ما میشه اما خب کار کردن توی بخش هایی مثل ICU، اورژانس، تروما، مسمومیت همیشه کیس های متنوع و خوبی داره که هم مهارت و اطلاعات و هم سرعت عمل ما رو افزایش میده.

طرح رفتن به دو دسته تقسیم میشه، طرح رفتن توی شهر تهران و طرح توی شهرهای دیگه کشور؛ که هرکدوم از این دوتا یسری چالش ها و یسری خوبی هایی دارن که ما میتونیم شرایط کاری و زندگی هرکدوم رو بررسی کنیم و براساس اهدافمون یکی از این دو مسیر رو انتخاب کنیم، که توی این وبینار کاملا به این موضوع پرداختیم.

یه مسئله مهمی که بین پسرا وجود داره اینه که باید برن سربازی و سردرگم ان که آیا میشه طرح و سربازی رو یکی کرد یا نه ؟ باید طرح رو جدا برن ؟ سربازی رو جدا ؟ و یسری از آقایون هستن که قصد مهاجرت دارن و نمیدونن دقیقا باید چیکار کنن و سربازیشون رو توی کدوم ارگان بگذرونن!! که توی این ویدیو به طور کامل راجب این موضوع هم صحبت کردیم.

به طور کلی، تصمیم‌گیری در مورد طرح پرستاری توی بیمارستان‌های علوم پزشکی نیاز به بررسی دقیق  داره اما ما سعی کردیم در این ویدیو تمام نکات و ابهاماتی که راجب طرح دارین رو براتون مطرح کنیم تا با دید گسترده تری برای انتخاب شهر و… تصمیم بگیرید.

نظراتتون رو با ما  درمیون بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *